Blog Archive

Followers

Monday, November 10, 2014

feest in mijn yoga shala

Mijn yogashala bestaat 4 jaar en Yuli, de Indonesische eigenaresse en Nilesh, de Indiase leraar, vieren dat elk jaar tegelijk met Deepavali, het Indiase 'feest van het licht'. Dit Hindoestaanse feest viert niet alleen de overwinning van licht op duisernis, maar ook van kennis over onwetendheid, goed over kwaad en hoop over wanhoop. In India duurt dit feest 5 dagen en valt altijd in de herfst. Mensen maken hun huis schoon, versieren en vooral verlichten het huis zeer feestelijk en trekken de mooiste kleren aan.
Ik had al begrepen dat Nilesh het heel erg op prijs stelde als je in Indiaanse sari zou komen. Tijdens mijn bezoek in Singapore had ik in Little India een knal oranje jurk gekocht, met bijpassende broek en sjaal. Bij het zien van de foto's realiseer ik me dat ik nergens op sta; hebben jullie ook niks aan gemist want ik voelde me niet erg happy met die kleren.
Omdat Peter een paar uur voor aanvang weer was gevlogen, en ik niet eens heb OVERWOGEN om Jillis te vragen of hij zin had om mee te gaan, was ik wel heel blij dat mijn half Duitse, half Omaanse vriendin Dagmar heel graag mee wilde.
Ik had op verzoek van Nilesh een grote salade gemaakt als bijdrage aan het buffet, en een half uur te laat kwamen we aan. Het feest bleek al in volle gang; iedereen zat in de feestelijk versierde shala te luisteren naar 4 muzikanten die zeer vrolijke muziek ten gehore brachten. Achteraf hadden we nog wel 55 minuten later kunnen beginnen, want voor mij zijn 5 minuten muziek echt lang genoeg. Maar we hebben het braaf uitgezeten en de sfeer was ontzettend goed en ik keek mijn ogen uit naar alle dames die werkelijk de prachtigste sari's aan hadden;




Na dit muzikale begin werd er een prachtige video getoond van een reis naar Ladakh die Nilesh deze zomer heeft gemaakt met een aantal studenten. Dit was meer aan mij besteed en ik genoot er erg van te zien wat ik allemaal gemist had.

Hierna liep iedereen naar buiten. De tuin was prachtig versierd en verlicht en afgelopen week waren er heel veel nieuwe planten neergezet, het hek was compleet vernieuwd en zelfs diverse pilaren van het huis waren prachtig oranje geverfd.
Overal hingen glaasjes met waxine lichtjes en het was werkelijk geweldig mooi allemaal.







Het was een bijzondere avond en hoewel ik nog niet veel met mijn nieuwe yogavriendinnen gepraat heb, voel ik me ontzettend fijn in deze shala en ben ik ervan overtuigd dat ik ontzettend bof dat Nilesh in Jakarta is komen wonen!




                                                                                .



No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.