Blog Archive

Followers

Thursday, June 20, 2013

Schoolvrij

21 juni
In Nederland zaten mijn kinderen wel eens te wachten op het sein 'ijsvrij'.
In Bahrein kregen ze zomaar een hele week (!!) vrij wegens het overlijden van een oude, inmiddels al tijden gepensioneerde emir in een buurland, en liepen de schoolvakanties soms 3 weken uit wegens de ramadan.
Nu dreigt er in Singapore een hele andere schoolsluiting;
smog-vrij.
In Sumatra zijn er inmiddels zoveel bosbranden gaande (gebeurd elk jaar wel een paar keer) dat de luchtverontreiniging in Singapore nu dagelijks 'zeer zorgelijk' is.
De regering heeft besloten dat, mocht de waarde 's morgens boven de 300 komen, de scholen dicht blijven. Dus alle mobieltjes zijn afgestemd op  http://www.nea.gov.sg/psi/  waar de waardes per uur worden doorgegeven.
Helaas... tot nu toe is het 's middags wel eens dik in de 300 geweest, maar 's morgens ligt de meting meestal rond de 100 (vooralsnog).
Wat merken wij ervan?
Ondanks een wolkeloze hemel is er nauwelijks zon te zien, er hangt een vreemd luchtje en er lopen steeds meer mensen met mondkapjes op straat. Zelf merk ik er lichamelijk niet zo veel van, maar mensen met astma hebben er goed last van. Ook klagen mensen over hun ogen.
In elk geval zijn de kinderen net weer in de schoolbus gestapt, ze worden op school direct naar binnen geloosd en alle buitenactiviteiten staan op een laag pitje.
En dan te bedenken dat er steden in China zijn waar de psi waarde nooit onder de 500 komt!!

*

Het is inmiddels 6 uur later. Ik ben de kinderen om 1 uur uit school gaan halen. Er werd nauwelijks nog les gegeven, ze mochten niet naar buiten, en de waarde liep tegen het middaguur op tot 401. (als je met deze waarde 1 minuut buiten loopt staat het gelijk met 1 sigaret roken)
Dus maar thuis, alles dicht, airco aan en 'stay calm and carry on breathing'.

*

22 juni
De school heeft laten weten dat als de waarden dit weekend rond het middaguur nog hoog blijven, de school niet open gaat maandag.
Ik heb net Lilith op het vliegtuig gezet; zij gaat 9 dagen naar Sabah; een jungle trek maken en de Mt Kinabalu op. Ze was blij dat ze uit de rook was.
Thuis zijn we maar eens naar opties gaan kijken voor Jillis en mij om hier te ontsnappen. Peter is de komende maand hooguit 3 dagen hier. Lilith nog 1 dag. (dat is precies de dag dat Peter ook hier is)
Maar het zal niet makkelijk zijn om ons ticket om te zetten.
De mondkapjes zijn volledig uitverkocht.
Er was gisteravond voor het eerst in mijn leven geen avondspits op vrijdag.
Terrasjes zijn gesloten of nauwelijks bezet.
Het lijkt wel een ghost town.
De enige die gewoon doorgaan zijn de gastarbeiders in de bouw. Zonder kapje.

*

Avond.
Ik weet nu wat die luchtvervuiling met mij doet. Vanmorgen was ik in staat een vliegticket (proberen) te regelen en in te gaan pakken.
En dan... verandert de wind 's middags van richting, de zon breekt door, de PSI keldert tot dik onder de 100 (50 is gezond), ik pak mijn hondje (dat is een ander blog) en ga anderhalf uur wandelen in de frisse lucht.
Ik kan er weer even tegen.
Zelfs als ik nu de berichten lees dat het een tijdelijke opleving is geweest door een onverwachte verandering van windrichting.


*

While walking through the Garden of Eden, Adam saw God at work and asked, "God, what are you doing?"
"I am making a country called Singapore. I am placing her near the equator so the weather is always warm and sunny, and her people will never suffer bitter cold nor unforgiving desert heat. She will also always be protected from any natural disasters. Her location will be strategically supreme so she will flourish as one of the world's busiest ports, travel spots, and business and education hubs. Her size will be compact yet optimal to set the stage for political and economic excellence, allowing for low crime rates and high living standards for a truly multi-cultural, well-educated and highly skilled developed country.

"Wow," said Adam, "But, God, why are you making Singapore so perfect?"

"Ha!" God replied, "Wait till you see the neighbours I'm giving her..."


*

23 juni
Als je een idee wilt hebben, hoe het er hier uit ziet met een PSI tussen de 300 en 400, klik dan op deze link;
https://www.facebook.com/video/video.php?v=581593728527788

Vandaag bleek de wind Singapore wederom goed gezind. De waarde schommelde
de hele dag tussen de 70 en de 100, dus eigenlijk was het heel goed te doen vandaag.Wat een opluchting! Deze dag zijn we weer goed doorgekomen.
De school gaat gewoon open morgen, maar niemand weet hoe de wind morgen waait. Gewoon afwachten dus maar...

*

25 juni
Het is al 2 dagen angstaanjagend helder... 
De windrichting is nog steeds gunstig voor ons, maar dit keer hebben de inwoners van Kuala Lumpur het zwaar.
Het zal wel te veel gevraagd zijn om te hopen dat die windrichting eens naar Jakarta waait. Dan wordt er misschien eens serieus nagedacht over dat aansteken van tropisch oerwoud...

*



No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.